czwartek, 6 marca 2008

Ponad połowa Polaków nie wie o zmianach w sposobie przekazywania 1%

Ponad połowa osób, które zamierzają przekazać 1 proc. na rzecz organizacji pożytku publicznego, nie wie, że w tym roku zmieniły się procedury wpłat – ujawnia agencja badawcza Synovate.

Warszawa, 3 marca 2008

Z badań przeprowadzonych przez globalną agencję badawczą Synovate wynika, że 83 proc. Polaków, słyszało o możliwości przekazania 1 % podatku na organizacje pożytku publicznego (OPP), a ponad 43 proc. Polaków deklaruje, że przekaże 1% w tym roku.
Wykres 1
Czy słyszał(a) Pan/Pani o możliwości przekazania 1% z podatku płaconego za ubiegły rok, na rzecz organizacji pożytku publicznego?


Jak przekazać
Od tego roku, na podstawie znowelizowanej ustawy o PIT, obowiązują zmienione zasady przekazywania środków dla organizacji pożytku publicznego. Ma być prościej. Podatnik nie musi już po obliczeniu kwoty należnego podatku, odliczać z tej kwoty 1% i wpłacać jej do na konto wybranej OPP - teraz to urząd skarbowy w imieniu podatnika przeleje kwotę 1% wybranej organizacji. Okazuje się jednak, że nie wszyscy podatnicy wiedzą o tej zmianie. Wśród Polaków deklarujących chęć przekazania podatku (43 proc.) na rzecz OPP, ponad połowa nie wie, jak to zrobić (zobacz: wykres 2), wynika z badania Synovate.
Wykres 2

Nie wiadomo, co się stanie z pieniędzmi, które osoby nie poinformowane o zmianie sposobu wpłacania 1% na OPP, przekażą lub już przekazali bezpośrednio na konta tych organizacji. Jak donosi serwis www.ngo.pl, część organizacji pożytku publicznego w Polsce, notuje wpływy na numery kont, na które w poprzednich latach zbierano pieniądze, na 1%, choć zgodnie ze sposobem przyjętym w tym roku wpłata będzie tylko jedna, pochodząca od urzędu skarbowego. Według danych Ministerstwa Finansów w minionym roku, z tej formy wsparcia organizacji pożytku publicznego skorzystało około 7 proc. podatników, natomiast w badaniu Synovate 24 proc. badanych stwierdziło, że dokonało odpisu na OPP w zeszłym roku.

Badanie zostało przeprowadzone przez agencje badawczą Synovate, w formie wywiadu telefonicznego (CATI) w dniach 12 – 22 lutego 2008 roku, na reprezentatywnej próbie 1000 dorosłych Polaków.

O Synovate:

Synovate jest jedną z dziesięciu największych agencji badań rynku na świecie, należy do międzynarodowego holdingu specjalizującego się w komunikacji AEGIS Group plc. Synovate pracuje dla klientów z różnych sektorów, między innymi: FMCG, B2B, media, finanse, farmaceutyczny, telekomunikacyjny, samochodowy, realizując pełen zakres badań jakościowych i ilościowych. Synovate zatrudnia ponad 5 700 pracowników w 51 krajach. www.synovate.com

Brak komentarzy: